Survival is Success. Journalistic Online Start-ups in Western Europe

aprile 20, 2012 alle 7:20 am | Pubblicato su Il nuovo mondo | 2 commenti

From the RISJ website:

The economics of online news today are as challenging for new entrants as they are for industry incumbents. Though internet use and online advertising is growing rapidly across Europe, it is not clear that this alone will provide the basis for new forms of journalism.

Analysis of some of the most promising new journalistic ventures shows that even the most innovative enterprises can find it as difficult to break even online as their most conservative legacy media counterparts do.

That is the message of a new RISJ Challenge published today, written by the Italian journalist Nicola Bruno and the Reuters Institute Research Fellow Rasmus Kleis Nielsen.

The report is the first to systematically assess how journalistic online start-ups are doing across Western Europe.

Based on analysis of nine strategically chosen cases from Germany, France, and Italy—including prominent pure players like Netzeitung, MediaPart, and Lettera43—it shows that the start-up scene in Europe is still at a stage where survival must been seen as a form of success in itself.

Download PDF

Online coverage:

Columbia Journalism Review – Lauren Kirchner
Online News Startups Struggle to Break Even in Western Europe

Journalism.co.uk – Tabby Kinder
Study: Online-only news sites ‘struggling to cover costs’

European Journalism Observatory – Pierluca Santoro
Per l’Informazione Online-only la Sopravvivenza è un Successo

Huffington Post – Garrett Goodman
Pure Players Often Can’t Cope

L’Espresso – Carola Frediani
La dura vita dei siti indipendenti

Corriere.it – Eva Perasso
Giornalismo in rete: sopravvivere è un successo

Repubblica.it
Europa: le start-up giornalistiche online. Sopravvivere è già un successo

La Stampa.it – Federico Guerrini
Primo: sopravvivere. Le startup giornalistiche in Europa e il loro incerto futuro

Sky.it
Web, per le testate solo online il successo è sopravvivere

Il Sole 24 Ore – Luca Dello Iacovo
La strada tutta in salita delle startup di giornalismo online. Quando «sopravvivere è un successo»

Vanity Fair.it – Marco Pratellesi
L’insostenibile “leggerezza” delle news online: il rapporto Reuters

Il Giornalaio – Pierluca Santoro
La Sopravvivenza è un Successo

L’Unità – Sergio Ragone (Smap)
La sopravvivenza è un successo. Ce lo spiega Pier Luca Santoro

LSDI
Per le testate solo-digitale la sopravvivenza è già un successo

About these ads

2 commenti »

RSS feed dei commenti a questo articolo. TrackBack URI

  1. […] da Nicola Bruno e Rasmus Kleis Nielsen per il Reuters Institute for the Study of Journalism, aveva evidenziato come per le start up all digital dell’informazione del nostro paese la sopravvivenza fosse da […]

  2. […] sia i pure-player arrivati di recente (per motivi diversi tra loro come ho cercato di spiegare qui). L’unica eccezione, forse, è stata quella de “Il Fatto Quotidiano” […]


Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...

Crea un sito o un blog gratuitamente presso WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries e commenti feeds.

Iscriviti

Ricevi al tuo indirizzo email tutti i nuovi post del sito.

%d blogger cliccano Mi Piace per questo: